Türkiye organik ürün ihracatında 1 milyar doları aştı
İZMİR (İGFA) –Kimyasal gübre ve tarım ilacı kullanılmayan 1,6 milyon ton organik sertifikalı ürün üretimiyle yıllık 1 milyar dolarlık ihracat rakamını geride bırakan Türkiye, bu sayede organik ürünlerden 1,5 milyar dolar döviz geliri elde etmeyi hedefliyor. Dünya çapında yayılan yeşil tarım hareketine.
311 bin hektar alanda kuru meyveden zeytinyağına, tahıldan pamuğa 268 farklı ürünü organik olarak üreten Türkiye, yaklaşık 53 bin organik çiftçisiyle Avrupa’da 4’üncü sırada yer alıyor.
AB, ABD ve Uzak Doğu gibi ülkelerin yeşil tarım projeleriyle organik sektörlerini genişletmeyi hedeflemesiyle pazarın hızla büyüyeceğini öngören ihracatçılar, uluslararası fuarlardaki etkinliğini artırıyor.
Organik ürünlerin dünyanın en büyük buluşma noktası olarak kabul edilen Almanya’daki BioFach Fuarı için hazırlıklarını tamamlayan ihracatçılar, 13-16 Şubat tarihleri arasında Nürnberg’de düzenlenecek fuardan yeni temaslarla dönmeyi planlıyor.
Ege İhracatçı Birlikleri’nin 2024 Milli Katılım Organizasyonunu gerçekleştirdiği BioFach Fuarı’nda toplam 37 Türk firması yeşil tarım alanındaki çalışma ve projelerini sunarak iddialarını yansıtacak.
SADECE ORGANİK SATIŞ YAPILAN SÜPERMARKETLER
Ege İhracatçı Birlikleri olarak organik ürün ihracatında koordinatör birlik olduklarını ve Türkiye’nin organik ürün ihracatının yüzde 75’inin Ege Bölgesi’nden yapıldığını belirten Ege Kuruyemiş Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Işık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği, organik ürünlerin 1980’li yıllarda kuru meyvelerle başladığını söyledi. Bugün pek çok farklı sektöre yapılan yatırımlarla ürün hikayesinin kartopu gibi büyüdüğünü vurguladı.
Türkiye’nin tarımdaki potansiyelini organik alanda kullandığını belirten Işık, “Ülkemiz bu konuda çok büyük tecrübeler kazandı. Şu anda çiftçi sayısıyla Avrupa’da 4’üncü, dünyada ise 13’üncü ülkeyiz. Bunu yaygınlaştırmaya çalışıyoruz.” söz konusu.
Dünya ticaretinde organik tarım pazarının 125 milyar doları aştığını, Avrupa’da sadece organik ürünler satan süpermarketlerin ortaya çıktığını, Türkiye’de ise marketlerde organik reyonların oluşmaya başladığını belirten Işık, şöyle devam etti:
“Ülkemizin ana ürünleri olan üzüm, incir ve kayısıda hem üretim hem de ihracatta lideriz. 268 çeşit ürünümüz var. Kuru meyvelerin yanına taze ve dondurulmuş sebzeleri de ekledik. kiraz, vişne ve fındık paketliyoruz.Yağlı tohumlar,zeytinyağı,bakliyat ve tahıllar gibi ürünlerle çeşitliliğimizi her geçen gün artırıyoruz:1 milyar dolar civarında ihracatımız var.Gıda ihracatımız 500-600 milyon dolar civarında. Pamuk ve organik dokuma da 500 milyon dolara yakın. Dolayısıyla 1 milyar doları aştık. Şu anki hedefimiz 1,5 milyar dolar, dolara ulaşmak.”
AB’nin, pandemi döneminde gıda tedariğinde yaşadığı sıkıntıların ardından ilan ettiği “yeşil anlaşma” ile organik ürünlerin tarımsal üretimdeki payını yüzde 25-30’a çıkarmayı hedeflediğini ve yüzde 60’ını tahsis etme kararı aldıklarını belirten Prof. Tarım bütçesinin bu alana ayrılmasının organik ürünler anlamına geldiğini söyleyen Işık, bunun da organik ürünler anlamına geldiğini söyledi. Pazarını büyük ölçüde artıracağına dikkat çekti.
Türkiye’nin dünyaya sunduğu organik ürünlerin başka hiçbir ülkede bu kalitede yetiştirilmediğine dikkat çeken Işık, “Bu ürünleri göndermeye devam edeceğiz. Daha fazla talep olacak. Çünkü bunları karışımlarına karıştırarak kullanıyorlar. Kendi ürünlerimiz. Ekmeklerinde, pastalarında, salatalarında kullanılıyor. Bu nedenle amacımız ilk etapta ihracatımızı artırmak.” “Bunu 1,5 milyar dolara, sonra da 2 milyar dolara çıkarmak” dedi.
HAVZA MODELİYLE ORGANİK TARIMDA BÜYÜYEBİLİRİZ
Türkiye’nin organik üretim potansiyelini ortaya çıkarabilmesi için havza bazlı üretimin şart olduğunu belirten Işık, sözlerini şöyle sürdürdü; “Ülke olarak havza bazlı üretime öncelik vererek organik tarımın payını 2030 yılına kadar yüzde 10’a çıkarabiliriz. Bunu da miras yoluyla toprak bölünmesinin önüne geçerek, arazi entegre ederek, havza bazlı üretim yaparak başarabiliriz. Avrupa Birliği’nin 2030 hedefi doğrultusunda; Türkiye’de havza bazlı üretime geçerek organik üretimi desteklemek istiyoruz. Böylece hem topraklarımızı koruyabilir hem de sağlıklı nesiller yetiştirebiliriz. Ayrıca dünyaya daha fazla katma değerli ürün satıyoruz” dedi.
ORGANİK ÜRÜNLERİN FİYATI GERÇEK FİYATIDIR
Türk tüketicilerinin organik ürünlere ilgi gösterdiğini ancak bu ürünlerin değerli olduğuna dair bir algının bulunduğunu belirten Işık, organik olarak yetiştirilen ürünlerin fiyatının o ürünün gerçek fiyatı olduğuna dikkat çekti.
Işık şunları söyledi:
“Mesela üzümden örnek vereyim; dekara 400-500 kilo civarında ürün alabilirsiniz. Ama bunu yoğun sulama, kimyasal gübreleme ve ilaçlamayla yaparsanız verimi 700-500 kiloya kadar çıkarabilirsiniz. 800 kilo, hatta 1000 kilo. Bu tonajlara ulaştığınızda masraflarınız da düşüyor. Organik ile fiyat farkı var. Ama “Ürünün üzerindeki zirai ilaçları, kimyasal gübreleri alıyorsunuz. Yani organik ürünün fiyatı gerçek fiyatıdır.”
Türkiye’nin organik tarımda dünyadaki iddiasını arttırabilmesi için iç pazarda büyümesi gerektiğine işaret eden Işık, tüketicinin organik gıdayı bütçesine uygun ve belli ürünlerle tüketmeye alışması gerektiğini sözlerine ekledi.
Ege İhracatçı Birlikleri Milli Katılım Organizasyonu ile BioFach Organik Ürünler Fuarı’na, “Armada Besin Ticaret Sanayi A.Ş., Ertürk Üzüm ve Tarım Ür. A.Ş., Göknur Beslenme Konuları Enerji İmalat İth. İhraç Tic. ve San.A.Ş., Işık Tarım Eserleri Sanayi ve Ticaret A.Ş., Kesebetler Beslenme Sorunları Canlı Hayvan Taşımacılığı İt. İhraç Sing. Ticaret Ltd. Şti., Mapekk Beslenme ve Sanayi Ürünleri İhracat ve Ticaret A.Ş., Meykon Meyve ve Kaynak Suları San.ve Tic.A.Ş., Murka Beslenme Tar.Üretim Şarkı.ve Tic.Ltd.Şti., Nimeks Organik Tarım Eserleri San.ve Tic.Ltd.Şti., Osman Akça Tarım Eserleri İth.ihraç Şarkı. ve Tic. AŞ, Pagmat Besin A.Ş., Saneks Kuru İncir İşleme Ve Ticaret A.Ş., Senocak Besin Fındık Ent. Turz. Nak. İnşaat Şarkı Tic. Ltd. Şti., Seyranı Agro Besin San Dış Tic. Ltd. Ltd. ve Tunay Besin Sanayi ve Ticaret A.Ş.” Katılımda Türk organik sektörü temsilcileri; “Atmey Gıda İthalat İhracat Ltd. Şti., Aye Exocure Tıbb. Prod. Singing. Tic. A.Ş., Bay Trade A.Ş., Bulus Çorap San ve Tic. Ltd. Şti., Ecoloni Beslenme ve Ekolojik Eserler San. ve Tic A.Ş., Eko Turka Dokumacılık Tarım Hayvancılık Nakliyat San.Tic.A.Ş., Ekofood Tarım ve Besin A.Ş., Seçkine Naturel Organik Besin San.ve Tic.A.Ş., Farmeks Tarım Eserleri San.ve Tic., Foodas Besin Sanayi ve Ticaret A.Ş., Global Nuts Şekerleme Besin ve San.Tic.Ltd.Şti., İzmir Organik Meyve Sanayi.Tic., KFC Besin Dokuma Sanayi İth.ihraç A.Ş. ., Kareks İthalat İhracat ve Ticaret Ltd., Kurt Gurme Ziraî Üretim ve Sanayi A.Ş., BONNY BITE, Mustabey Çiftliği Tarım Eserleri San. Prod.Singing.ve Tic.Ltd.Şti., Simas Bulgur Besin San.Tic.Ltd.Şti., SN Group Kozmetik Ambalaj Beslenme Sanayi ve Ticaret Ltd.Şti. ve Uzay Kimya San.ve Tic.A.Ş.” stant açacak Türk organik sektörünün ihracat rakamlarını artırmak için ürünlerini pazarlıyor.